Repertoár

dusa gábor 3

Hommage a Kovács Éva előadása

2019. június 21-22. 

MOHA-Mozdulatművészek Házában

 

A Hommage a Kovács Éva rekonstrukciós előadás E.Kovács Éva 1947-es eredeti szóló koreográfiáinak újra színpadra helyezése. A Társulat művészeti munkásságának egyik fontos eleme a klasszikus mozdulatművészeti alkotások felújítása, melyek sorában a Hommage a Kovács Éva című darab a legfrissebb.

Az egykori szólók leírása nagyon részletesen fennmaradt, pontos zenei leírásokkal.

 

A mozdulatról-mozdulatra lejegyezett leírások alapján rekonstruált darab eredeti zenékre, az eredeti jelmez leírások és fotók alapján elkészített új jelmezekben kerül bemutatásra.

A felújított szólók:

  1. Bach: Könyörgés
  2. Mozart: Lámpa
  3. Chopin: Romantikus gondolatok (3.1. Szenvedés, 3.2. Tánckedv, 3.3. Győzelmi ének)
  4. Debussy: Jellemek
  5. Brahms: Cellában
  6. Sjögren: A balga lány

További információk

Táncosok:

Haraszti Adrienn, Závodszky Rita, Pálosi István

Támogatók:

Nemzeti Kulturális Alap, Magyar Művészeti Akadémia, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Orkesztika Alapítvány – MOHA-Mozdulatművészek Háza

Koreográfiai rekonstrukció, látvány:

Fenyves Márk (1973-2018), Pálosi István

Jelmez:

Matisz Gábor, Fény: Mándy Ildikó

Fotók:

Csorba Károly, Dusa Gábor

csorba karoly-1
dusa gábor-2
csorba károly-2
csorba károyl-3
dusa gábor-1
szintek és irányok_2x

Szintek és irányok

2018.11.13. Műcsarnok, Budapest

Ez az előadás tánctörténeti kuriózum volt. 2018. november 13-án, a Rejtett történetek című életreform kiállításon a Műcsarnokban 50 fős Mozdulatkórus került bemutatásra, Pálosi István és a Magyar Mozdulatművészeti Társulat, a Magyar Mozdulatkórus és a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium színész és tánctagozatos növendékeinek előadásában. Az előadás kiindulópontja Dr. Dienes Valéria orkesztika mozdulatrendszerének négy alappillére: tér – idő – erő – kifejezés. Mozdulati kutatásuk fókusza a kiállításhoz felépített tér, az Adolphe Appia színpad, mint térinstalláció, a természetes emberi mozdulat alapja: a lépés–járás mozdulatformái. Egyben búcsú Fenyves Márktól…

szintek és irányok_3x
szintek és irányokX
szintek és irányok_6x
szintek és irányok_5x
szintek és irányok_4x
fény-árnyék-ima

Fény – Árnyék Ima

2019.01.17, Műcsarnok, Budapest

A Rejtett történetek című
életreform kiállítás záró eseményeként valósult meg a
Műcsarnokban. Az előadás fókusza a hangokban, ritmusokban,
mozdulatokban kifejezett áhítat. Az élő imádság, melyben Kelet
Nyugat összeér, a pillanatban, melyben egyszerre tekintünk vissza
az emlékeinkre és tárjuk ki magunkat a jövő felé Dienes
Valéria, Fenyves Márk, Kodály Zoltán és Bartók Béla
nyomdokain.

Koncepció-rendezés: Pálosi
István, mozdulatművész

Tánc: Pálosi István valamint
Miskolczi Renátó és Reiszner Dárió, a Nemes Nagy Ágnes
Művészeti Szakgimnázium növendékei

Zene: Földiné Irtl Melinda zenész, buddhista tanító

szerpentintánc2

Zenesztory

Bemutató: 2018.04.10 – Óbudai Általános Iskola

Gyermekeknek szóló koprodukciós
előadásunkat az Óbudai Danubia Zenekarral hoztuk létre. Hámori
Máté (a zenekar művészeti vezetője) rendezésében, Fenyves Márk
és Pálosi István koreográfiájában elevenedik meg egy új mese,
élő zenekar előadásában, kezdve az őskortól napjainkig, és a
Star Wars-ig, bemutatva korszakról korszakra a zenei műfajokat,
hangszereket, táncokat és stílusokat.

Koreográfia: Fenyves Márk és
Pálosi István

Rendezés:
Hámori Máté

Jelmez:

Zene: Óbudai Danubia Zenekar

Szerpentintánc - Hommage a Loie Fuller

szerpentintánc

Bemutató: 2017.05.26. – Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Budapest – a Mozdulatművészet Napja alkalmából

Előadásunk a múlt századi nagy
alkotók bemutatásának, újragondolásának folytatása.
Társulatunkra jellemző a nagy textíliák használata, melyet ebben
a darabban sikerült kihasználni, így méltó emléket állítani a
20. század nagy látványszínházi táncosának Loie Fullernek.

Az est sok kis etűdből áll,
szólók, duók, triók és csoportos kis és nagy fátylas
koreográfiákból, melyek etűd fűzérként (tánckoncertként) egy
nagy előadásként vagy részleteiben is előadhatóak, színházi
térben és azon kívül egyaránt.

6-12 Táncművésszel alkottuk meg
az új szerpentintánc variációkat, melyhez technikai alapot az E.
Kovács Éva Mozdulatművész Mesternőnk által 40 év alatt
kidolgozott fátyoltechnika és az általunk továbbfejlesztett és
tanított fátyoltánc technika adja. Mind készültek az etűdök.

Koreográfia: Fenyves Márk és
Pálosi István

Jelmez:

Zene: klasszikus zenei montázs, kortárs – modern zenei mix (DJ ER)

X7főbűn-GABE_IMG_3132

7 FŐ BŰN

Bemutató: 2014. május 20. –
Nemzeti Táncszínház

Az emberi életet – a „valóság
misztériumát” – ősi törvényekben írt szabályok, a 7 fő bűn
és a 7 mennyei erény kormányozza. Ezt a „belső harcot” – az
ösztönök és a szellem küzdelmét a lélekért – tettük
előadásunk tematikai centrumává, amelyen keresztül szembesíteni
igyekszünk korunkat, magunkat, az embereket, életünk valóságával.
Kultúránk legősibb, évezredes törvénye a Tízparancsolat,
amelyből fakadó bűnök és erények dualizmusának – egymás
mellé rendelt viszonyának, ha úgy tetszik háborújának minden
ember részese a mindennapokban is. Félelmetes és titokzatos erők
ősi harca mindez a láthatatlanban. Nélküle semmit sem tudnánk a
bátorságról, a szenvedélyről, a biztonságról, a félelemről,
a békéről és a harmóniáról.
Nézőnket egy közös utazásra
invitáljuk, a társulattól megszokott, emelkedett esztétika,
harmónia és szépségkeresés, a klasszikus zene világába, a
százéves hagyományokon alapuló mozdulatművészet, az emberi
mozdulat egy újabb ünnepére.
Az előadás spirituális,
filozofikus, organikusan továbbfejlődő, mint a Dienes műfaj maga.
A koreográfia irányt ad, de nem determinál. A tánc nem ítélkezik,
hanem felold. Elképesztő művészi teljesítmény zömében negyven
– ötven feletti táncosoktól. Egy óra életbölcselet a színpadon.
Bűnök és erények – kevélység
(superbia) – alázat (humilitas), fösvénység (avaritia) – adakozás
(karitas), bujaság (luxuria) – tisztaság (castitas), irigység
(invidia) – jóakaró szeretet (humanitas), torkosság (gula) –
mértékletesség, józanság, harag (ira) – szelídség (patientia),
jóra való restség (acedia) – jóban való buzgóság (industria).
Rendezés-koreográfia: Fenyves Márk, Pálosi István
Színpadi látvány-
jelmez-világítás: FOM
Jelmez: Matisz Gábor
Zene: klasszikus zenei montázs

7főbűn-Racz_Gabi_Fotograczia_MG_5781
7főbűn-Racz_Gabi_Fotograczia__MG_6213
7főbűn-GABE_IMG_3063
xbabits_meggyesi_monika-am9

Babits est - Verstánc est

Bemutató: Költészet napja – 2011.
április 10. – Erzsébetligeti Színház – Budapest

A művészetek találkozása Babits
Mihály verseinek ihletésében – klasszikus harmónia, költészet,
zene és tánc a színpadon. Eredeti verstánc koreográfiákkal (Dr.
Dienes Valéria 1915 – Mennyei színjáték, Mirkovszky Mária 1926 –
Két nővér), mai kortárs verstánc művekkel kiegészülve.

A Babits est a Magyar
Mozdulatművészeti Társulat klasszikus hangvételű verstánc
estje, harmonikus kísérlet a költészet – tánc – zene
kapcsolatára, hagyományainkat, a több mint 100 éves magyar
mozdulatművészet tradícióit őrizve, mai, új verstáncokkal
kiegészítve azt. Nézői vélemények szerint a társulatnak ez az
estje a legkonzervatívabb, a mozdulatművészet hagyományos
stílusát, emelkedettségét és költőiségét leginkább
megmutató kompozíció fűzére.

Babits Mihály rokona és szellemi
társa volt Dienes Valériának, számos dokumentum őrzi
kapcsolatukat. A “Mennyei színjáték” című versből
1915-ben Babits rajongott Révész Ilusának készült az első
ismert magyar modemtánc koreográfia, mely “lábról-lábra”
örökítve maradt fenn. Hasonlóképp őrizzük Mirkovszky Mária
“Két nővér” című verstáncát, mely 1926-ban Babits
Mihály Zeneakadémián rendezett költői estjén került
bemutatásra.

Az elhangzó Babits versek:

A Danaidák, A lírikus epilógja,
Emlékezés, Esti kérdés, Fekete ország, Halavány téli rajz,
Hegeso sírja, Ima, Indulás az öregkorba, Isten gyertyája,
Józanság, Két nővér, Levél, Mennyei színjáték, Miatyánk,
Theosophikus énekek (I. Keresztény, II. Indus)

Rendező – Koreográfus: Fenyves Márk, Pálosi István

Eredeti mozdulatművészeti koreográfiák:

Dr. Dienes Valéria 1915 – Mennyei színjáték,

Mirkovszky Mária 1926 – Két nővér

Előadók:

A verseket mondja: Kövesdi László

Látvány: FOM

Jelmez:

Zene:

xbabits_meggyesi_monika-am10
xbabits_csorba_karoly-IMM 292-fek
xbabits_csorba_karoly-IMM 292-fek (2)
tukorfenyben3

Tükörfényben

Bemutató: 2008. március 20. –
Nemzeti Táncszínház – Refektórium, Budapest

“Egy valóság van: minden,
mindenkor lehetséges” (Szentkuthy Miklós )

Az előadás kortárs
mozdulatművészeti kísérleti előadás, mind témájában, mind
esztétikájában, mind vizuális és mozdulati megjelenésében.
Tükörjáték ember és ember között. Érzelmekkel és vágyakkal,
elrejtve vagy felvállalva, de kétségtelen létezve, megélve a
valóságot.

Rendezés-Koreográfia: Pálosi
István

Videó: Mészáros Kata

Zene: montázs

Fény: Vida Zoltán

Előadók: Závodszky Rita, Szilágyi
Krisztián

közreműködők:

Videón:

Buday Melinda

Fenyves Márk

Gajárszki Márton

Gábor Júlia

Lex Alekszandra

Pálosi István

Rácz Eszter

Szántó Dóra

Szelőczey Dóra

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Karnevál - Az állatok farsangja

karnevál2_varga_gábor_györgy_PB302831

Bemutató: 2003. november 27. –
Nemzeti Táncszínház – Budapest

A Magyar Mozdulatművészeti
Társulat – a több mint 100 éves magyar mozdulatművészet – a
magyar hagyományú modern tánc hungarikum, hagyományos stílusát
és kreatív gondolkozásmódját legjátékosabban bemutató
előadása. A Társulat legtöbbet játszott darabja 2003 óta.

Az előadás nemcsak a tánc, hanem
a klasszikus zene gyermekekkel való megszerettetésére is különösen
alkalmas. Nem a hagyományos történetmesélésre lehet számítani,
hanem olykor vicces, olykor tanulságos, látványos, több szálon
futó játékra, amelybe a gyermekeknek is van beleszólási
lehetősége.

… „minden évben, bármi is megy
a tévében

Húshagyó kedd napján, a farsang
első alkonyatján

Az állatok összegyűlnek és
megvitatják

Az ünnepköri verseny minden fontos
pontját.

Az egész dolog lényege, a
királyválasztás éjjele

Mikor szavazati úton döntik el egy
púpon,

Hogy ki legyen a főnök …”

Tariska Szabolcs 2003

Rendező – Koreográfus: Fenyves
Márk, Pálosi István

Narrátor,
szövegíró: Tariska Szabolcs

Előadók:
Haraszti-Zwiep Adrienn, Kopeczny Katalin, Pethő Kincső, Závodszky
Rita, Fenyves Márk, Pálosi István

Látvány: FOM

Maszk: Koreny Viktória, Marosi
Krisztina, Csábi Katalin

Smink: Halma Ágnes

Karnevál (1)
Karnevál (1)
Karnevál (2)
Karnevál (3)
Karnevál (4)
Karnevál (5)
MÉG 1 MOZDULATSZÍNHÁZ: SZÁRNYAK NÉLKÜL.
FOTÓ:FRANK YVETTE

Szárnyak nélkül

szárnyak nélkül_m1-sl-03_3-3 (3)

Bemutató: 2000.június 21. –
Józsefvárosi Pódium

Az előadás William Wharton a
Madárka című regénye inspirálta

“Egy bolyongó lélek vándor
útja végén.

ez vagyok

testbe láncolt erő mely szabadulni
fog

fényes tisztaság rám mérted, de
tudtad

e teher mit jelent

gyenge test szabja falaim

gát

gátat követ

utazásom

rabjaként élhetek

Szürke kép és szánalmas virág

felnőttem vagy fogok

most vagyok

még vagyok

és történek”

(xmo)

Szerencsére mi emberek nagyon
különbözőek vagyunk, ebből következően egyénenként másképp
is viselkedünk, cselekszünk életünk folyamán. Álmaink,
vágyaink, elképzelésünk a harmonikus világról, melyek döntően
befolyásolják tetteinket, szintén különböznek.

Előadásunk főszereplője, az
élet, álom, a lét.

Mi a valóság és mi az álom? Ki
vagyok én? Az vagyok, akit álmodok, vagy az, amit élek? Vagy amit
élek az az álmom? Mi végre van a lét?…

Koreográfus: Fenyves Márk, Pálosi
István

Előadók:

Jelmez:

Zene:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
szarnyak nélkül (1)
szarnyak nélkül (2)
szárnyak nélkül_m1-sl-03_3-3 (2)
szárnyak nélkül_m1-sl-03_3-3 (1)
szarnyak nélkül (3)

További darabok

  • 3NőVér
  • A Harmónia Ünnepe
  • Berczik Etűdök
  • Bélamese
  • Bóják
  • Castor és Pollux (Az összetartozás mítosza)
  • Csipkejózsika és Lúdanyó
  • Sellőfiú
  • Elemek
  • Élő Tánc koncertek
  • Évszakok
  • Répa, retek, mogyoró
  • RésJ
  • Rítus
  • Hajnalvárás
  • In Memoriam Berczik Sára
  • In Memoriam Dienes Valéria
  • Káin-Ábel
  • Mezítláb
  • Vágy Variációk (Másikra Vágyva)